Bij Barlavento, een debt advisory kantoor in hartje Utrecht, is de afgelopen jaren steeds meer focus op het mkb komen te liggen. De expertise was er altijd al, maar ontwikkelingen in de markt hebben ervoor gezorgd dat mkb-financieringen inmiddels bijna veertig procent van het portfolio uitmaken. Tot genoegen van de vier partners: Boudewijn Joosen, Diederik de Meester, Michael Visser en Lars van Rooijen.
‘Ik vind de dynamiek van het mkb heel mooi’, begint Boudewijn, die sinds 2008 bij Barlavento werkt en waar hij in 2012 samen met Diederik eigenaar van werd. Begin 2021 kwamen daar Michael en Lars als partners bij. ‘Elk bedrijf is anders en ik vind het heel interessant om te zien hoe en waarom iemand ergens een specialist in is geworden. Daarnaast is het gewoon het leukst om met een eindbeslisser aan tafel te zitten.’
Spinnenweb
Dat het mkb een steeds prominentere rol heeft gekregen, is deels te danken aan de terugtrekkende beweging van banken. ‘Banken worden onder druk van de Basel-akkoorden alsmaar strenger als het gaat om kredietaanvragen. Daarnaast werken veel financiers tegenwoordig met een geautomatiseerd systeem’, legt Michael uit. ‘Als daar niet alle vinkjes op “groen” staan, houdt het al snel op. Dat is voor ondernemers die zich willen focussen op hun core business frustrerend. Banken hebben zich erbij neergelegd dat de mkb’ers andere oplossingen zoeken. Diverse fintech-financiers, crowdfundings en andere investeerders zijn in dat gat gesprongen. Dat is alles bij elkaar een behoorlijk spinnenweb geworden. Wij hebben de expertise om een bedrijf op de goede plek te krijgen. Wij weten wat financiers belangrijk en interessant vinden en wat de wensen van onze klanten zijn. Dat brengen we bij elkaar.’
Het levert mooie uitdagingen op voor het team van Barlavento, dat naast de vier mannen nog uit negen anderen bestaat. Hun ervaring, kennis en grote netwerk maakt ze een goede sparringpartner voor ondernemers. Diederik: ‘Wat betreft financiering is het mkb
veel complexer dan vastgoed voor beleggers of woninghypotheken voor consumenten, onze andere bedrijfstakken. Er komt een veelheid aan zaken bij kijken. Het gaat vaak om panden, machines, voorraad, debiteuren, valuta. Ze hebben soms klanten in zowel binnen- als buitenland. Al met al maakt dat het heel veelomvattend en daardoor voor ons ook uitdagend.’
Zo simpel is het
Maar wat maakt de dienstverlening van Barlavento nou anders dan die van anderen? Boudewijn: ‘Bij diensten is daar vaak moeilijk de vinger op te leggen, maar wat we goed doen is dat we relatief “eenvoudig” zijn. Wat we afspreken doen we ook en dat doen we voor een eerlijke prijs. We zeggen: we begrijpen je probleem, we zien deze oplossingen, het kost je dit en we gaan het regelen. Zo simpel is het in dienstverlening. En een groot voordeel is denk ik dat we hier fulltime mee bezig zijn. Financieringen worden er door veel partijen vaak een beetje bijgedaan. Onze werkzaamheden bestaan hoofdzakelijk uit het aantrekken van vreemd vermogen om de financieringsvraagstukken van onze klanten financieel te optimaliseren.’
De naam Barlavento sluit perfect aan bij deze ambitie. Het betekent in het Portugees namelijk “voor de wind”, een naam die de oprichter van Barlavento en tevens Portugal-liefhebber, bedacht. ‘De naam hebben wij nooit willen veranderen’, aldus Diederik. ‘Het klinkt goed en wij willen dat het onze klanten voor de wind gaat, dus passender kan niet.’
Bovenop de bal
Voor de komende jaren verwachten de vier nog te kunnen groeien met Barlavento, zeker als de rente en prijzen weer wat meer in balans komen. ‘We willen met name in het mkb nog groeien en het team uitbreiden om in te kunnen springen op alles wat daar speelt’, aldus Lars. ‘Er zijn zoveel ondernemers die kansen zien en willen groeien, een bedrijfspand willen kopen, behoefte hebben aan liquiditeit en werkkapitaal of willen verduurzamen. Onze adviesrol wordt daarom alsmaar groter. Dat betekent dat wij constant bovenop de bal moeten zitten. We moeten exact weten wat er gebeurt, aan verschillende kanten. Er verandert elke week wel iets, dus onze kennis moet up-to-date zijn. Dan kunnen wij een belangrijke rol vervullen voor de ondernemer in het mkb. Het is lastig om andere kanalen dan de bekende banken te benaderen als je ze niet kent. Daar kunnen wij bij helpen. We streven naar een “CFO-rol”, we willen graag een trusted advisor voor ondernemers zijn. Het in gesprek gaan met een gepassioneerde ondernemer is enorm leuk en een mooi onderdeel van ons werk. Als we dan vervolgens een lange termijnrelatie met elkaar kunnen opbouwen, is dat de kers op de taart.’